Intervencija.si

Išči po vsebinah

e-vozila / 23.09.2025

Ko zagori elektrika

Mobilnost bo v prihodnosti vedno bolj tudi elektrificirana, kar prinaša tudi nova, med drugim požarna tveganja. Baterije ne gorijo kot bencin. Požari e-vozil so zahtevnejši, nevarnejši in pogosto povzročijo višjo škodo kot požar avtomobila z motorjem z notranjim izgorevanjem.

Ko zagori elektrika

Največje tveganje predstavlja nepravilno polnjenje oz. poškodovana električna infrastruktura, so na dogodku Ko zagori elektrika, ki je v petek, 19. 9. 2025, potekal na Ljubečni in v sklopu sejma MOS v Celju, opozorili strokovnjaki. Ob premiernem testnem vžigu in gašenju električnega avtomobila so pojasnili, da lahko s pravilno namestitvijo in vzdrževanjem e-vozila ter polnilnic zmanjšamo požarna tveganja, z ustreznim zavarovanjem pa finančne posledice škode.

»Elektrika in baterije kot hranilniki energije niso del prihodnosti, ampak so vpeti v naš vsakdan in v prihodnje bo njihova vloga še pomembnejša,« izpostavlja Andrej Brglez, direktor Inštituta za civilizacijo in kulturo (ICK). To je bil tudi razlog za eksperiment – prvi testni vžig e-avtomobila v Sloveniji, ki so ga strokovnjaki s širšega področja e-mobilnosti izvedli v Centru varne vožnje na Ljubečni.

Dvom in postopnost pri sprejemanju novosti sta po Brglezovih besedah razumljivi. Morda še posebej zdaj, ko tehnologija ponuja novosti hitreje kot kadarkoli v zgodovini človeštva. »Med letoma 1900 in 1910 so ljudje nezaupljivo gledali na bencinske avtomobile, ki so jim rekli goreče bakle na kolesih, danes električni avtomobili odpirajo nova vprašanja. In prav je tako, a danes vemo več. Električna vozila vstopajo na varnostno strogo reguliran trg, oblikovan v stoletju izkušenj z vozili na notranje izgorevanje. V tak svet ne vstopa le električni avto, pred njim je to pot prehodil avto na plin in zdaj tudi vozila na vodik,« pravi Brglez.

Tokratni prikaz vžiga e-avtomobila po besedah Andreja Brgleza razbija mit, da za požare električnih vozil še ni učinkovitih rešitev. Hkrati opozarja, da elektro mobilnost tveganja prinaša tudi v naše domove. »Avta z bencinom nismo nikoli ‘točili’ doma, električnega bomo. To je ena njegovih velikih prednosti, a zahteva, da polnilno infrastrukturo in napeljave redno preverjamo in vzdržujemo, da bo naša domača 'bencinska črpalka' varna,« poudarja Brglez.

Ko zagori elektrika

Požar e- avtomobila povzroči znatno škodo

V Zavarovalnici Triglav za zdaj ne ugotavljajo povečanega števila škodnih primerov zaradi požarov e-avtomobilov, so pa te škode, ko do njih pride, obsežnejše in višje kot v primeru požara avtomobila z motorjem z notranjim izgorevanjem. »Požar e-avtomobila, ki ga običajno polnimo v domači garaži, pod nadstreškom ob hiši ali v javni garaži, je specifičen in ga je težje pogasiti. Avtomobil povsem uniči ter pogosto povzroči škodo tudi na objektih in vozilih v bližini. Zato je ključno poskrbeti za varnost e-avtomobila in polnilnic ter ustrezno zavarovanje, ki krije finančne posledice v primeru požara,« je poudaril Jan Jelenc, strokovni vodja premoženjskih škod v Zavarovalnici Triglav. Pojasnil je še, da zavarovanje e-avtomobila ni dražje kot za druge avtomobile iste nabavne vrednosti.

Požar avtomobila krije B kombinacija delnega kaska, lastniki e-avtomobilov pa lahko razmislijo tudi o zvišanju zavarovalne vsote zavarovanja Avtomobilske odgovornosti, ki krije škodo na tretjih stvareh. Škodo, ki zaradi požara nastane na domu, krije zavarovanje DOM, na javnih in poslovnih objektih pa požarno zavarovanje.

Zanesljiva elektro infrastruktura

»Kot vodilni ponudnik električnih vozil prihodnosti, električnih polnilnic in baterijskih sistemov poudarjamo, da je varna, zanesljiva in strokovno izvedena infrastruktura ključnega pomena. Pravilna in strokovna montaža, redno izvajanje električnih periodičnih meritev ter dosledno vzdrževanje vseh komponent elektroinštalacij so bistveni pogoji za varno delovanje, dolgo življenjsko dobo naprav in nemoteno uporabniško izkušnjo,« poudarja mag. Marko Femc, direktor podjetja Plan-net avto. Po njegovih besedah s tem ne zagotavljamo le optimalnega delovanja sistemov, temveč tudi višjo stopnjo varnosti za uporabnike in okolico. Zavedajo se, »da lahko kakovostna izvedba in redna skrb za elektro infrastrukturo odločilno prispevata h hitrejšemu razvoju in zaupanju v trajnostno mobilnost prihodnosti«.

Ko zagori elektrika

Resna požarna tveganja, ki jih lahko obvladamo

Litij-ionske baterije so nepogrešljiv vir energije v električnih vozilih, prenosni elektroniki in hranilnikih energije, hkrati pa predstavljajo tudi resna požarna tveganja. Kot pojasnjuje predsednik Slovenskega združenja za požarno varstvo dr. Aleš Jug, ob pojavu toplotnega pobega lahko pride do intenzivnega gorenja, ki sprošča visoke toplotne tokove ter toksične pline, kot so vodikov fluorid in spojine težkih kovin. »Takšni požari se razlikujejo od požarov fosilnih goriv, saj jih klasični gasilni mediji pogosto ne pogasijo. Potrebni so posebni gasilni mediji ter dobro usposobljeni in opremljeni gasilci, ki razumejo dinamiko gorenja baterij. S stalnim razvojem varnejših baterijskih sistemov, nadgrajenimi protokoli in sodobno tehnologijo je ta tveganja mogoče obvladati ter zagotoviti višjo raven varnosti za ljudi in okolje,« poudarja Jug.

Baterije se lahko vžgejo na več različnih načinov, kot so mehanska poškodba, nepravilno polnjenje, tehnične napake in pregrevanje.

»Reakcija v bateriji je izjemno silovita in za vžig ni potreben kisik, zato nekatere baterije tudi počijo in sprostijo goreče delce, kar pomeni še hitrejši prenos požara na druge predmete. Med samim gorenjem se sproščajo okolju zelo nevarni plini (vodik, metan, eten, etin, propan ...) in temperatura plamenov zlahka preseže 1000 stopinj Celzija. Že pri majhni bateriji so lahko plameni zelo visoki in baterija sprosti veliko energije ter dima. Zato je treba baterijo zalivati in ohladiti tako, da temperatura v jedru pade in se požar ustavi. Zatem je treba baterijo skrbno spremljati, saj se v njenem jedru še vedno proizvaja potencial za ponoven vžig ter gorenje,« je pojasnil direktor podjetja Bonpet Matej Škerbic.

Ko zagori elektrika

Ko zagorijo e-skiro, prenosni računalnik ali pametni telefon

Vse pogostejši vir požarov so tudi baterijske naprave, med njimi e-mikromobilna sredstva, ki jih pogosto polnimo v notranjih prostorih. V drugem delu dogodka Ko zagori elektrika, ki je potekal na Mednarodnem obrtno-podjetniškem sejmu (MOS) v Celju, so obiskovalci lahko v živo spremljali prikaz vžiga in gašenja e-skiroja, pametnega telefona in prenosnega računalnika. V razpravi so strokovnjaki še podrobneje spregovorili o posebnostih e-požarov ter gašenju električnih vozil danes in jutri ter obiskovalcem ponudili nekaj priporočil za večjo varnost – da bomo (še) bolje pripravljeni na (ne)predvidljivo.

Obiskovalci MOS-a so v okviru dogodka Ko zagori elektrika lahko preizkusili tudi simulatorje preventivnega gasilskega vozila, s katerim Gasilska zveza Slovenije s podporo Zavarovalnice Triglav širi znanje o ukrepanju v primeru požara v domačem okolju.

Fotogalerija:

Ko zagori elektrika
Ko zagori elektrika
Ko zagori elektrika
Ko zagori elektrika